Hur tränar man magen hemma?

Träna / Hemma / Magträning


Att träna hemma kan ofta vara svårt att komma igång med. Ibland är det kunskapen man saknar och ibland tryter motivationen. I den här artikeln får du tips och idéer som kan vara till hjälp när man vill komma igång. Motivation är lite lurigt, den är svår att ge någon. Den brukar komma i stora lass efter ett tag, när man kan klappa sig själv på axeln för att man faktiskt kommit igång, hittat en rutin och börjar se resultat. Då är motivationen magisk!


Hur får jag en vältränad mage hemma?

Just magen brukar vara ett område som många vill träna lite extra. Det finns många olika övningar man enkelt kan göra hemma, helt utan redskap eller att behöva gå på gymmet. 

Här är tre effektiva övningar du kan sätta igång med redan idag!


  1. En av de bättre övningarna för att träna din mage är plankan. Det krävs inte en massa  repetitioner utan det är fokus på att ha bra hållning. Det sätter din styrka på prov och på ganska kort tid kommer du att märka resultat. En enkel övning att börja med 1 minut om dagen? (Vore bra om vi hittade bild på person i planka, tror det skall finnas bland wondercore smart bilderna)
  2. Liggande benlyft är en annan mycket bra övning för magträning hemma. Ligg på rygg på golvet/mattan. Lägg dina armar längs sidorna. Ha raka ben och lyft sedan dina ben tills de pekar rakt upp. Sedan sänker du benen igen, kontrollerat. De ska inte dunsa i golvet. Upprepa 5-10 gånger och öka antal repetitioner i takt med att du blir starkare. 
  3. En tredje övning du kan prova kallas ibland för nudda hälen. Denna övning tränar även de sneda magmusklerna. Ligg på golvet/mattan med böjda knän och dina fötter höftbrett isär. Böj dig i sidled mot/cruncha åt höger och nudda din högra häl med höger hand och gör sedan samma sak på vänster sida. Arbeta kontrollerat och försök att känna kontakten med dina sneda magmuskler. 

Vill du utöka din magträning hemma och satsa på lite variation med redskap? 

Det är vanligt att det känns enklare att “gå till sin träning” hemma om man faktiskt har ett redskap som man plockar fram när man tränar. Att variera din magträning minskar också risken för att du blir uttråkad och förhindrar risk för utslitning av repetitiva övningar. Variation motiverar också till att hålla igång med magträningen hemma. Här finns sex olika träningsredskap för hemmabruk.  


Ett redskap som fokuserar på hela din mage med mängder av olika övningar men som också är enkelt att fälla ihop är Wonder Core Smart®. I detta redskap finns en patenterad design med ett justerbart motstånd i båda riktningarna och du får effektiv träning på vägen upp och på väg ner i övningen! Mycket bra för nybörjare, då du kan luta dig tillbaka och känna motståndet på väg ner i övningen och får rätt grad av stöd på väg upp. 


Gillar du att sitta bekvämt när du tränar? Då kan Ab Doer 360° vara ett redskap som passar dig. Maskinen är lätt, kompakt och enkel att montera. Träningen når alla stora muskler runt hela din midja genom den patenterade tekniken. 


Lycka till med din magträning hemma!

Få de bästa erbjudandena först
Prenumerera på Tvins nyhetsbrev. Du får ta del av unika erbjudanden och är alltid först med de senaste produktnyheterna från hela världen.